Aktuality a akce Ceníky načich úprav O chiptuningu Nejčastějąí dotazy Objednávka Kontaktujte nás Naąi partneři Historie firmy Galerie upravených vozů
Novinky Ceníky načich úprav Nejčastější dotazy Objednávka Kontaktujte nás Naměřené výkonové charakteristiky

     


SM 19/2005
SM 07/2005
SM 03/2005
SM 49/2004
SM 21/2004
SM 49/1997

CARAUTO 17/2005
CARAUTO 35/2005

AUTO7 25/2004

AUTOTIP 08/2005
AUTOTIP 14/2005

SPEED 05/2005

Aktualizováno
20.5.2007

[CNW:Counter]

Nechal jsem si upravit vůz u jedné nejmenované firmy. Mám však pochybnosti, zda vůz má skutečně parametry, jaké jsem zaplatil. Jak si tuto skutečnost mohu ověřit?

Velmi snadno. Objednejte si měření na brzdové stolici. S výkonovým diagramem, který obdržíte, můžete navštívit Vašeho úpravce a pokud nebude mít slíbené parametry, žádejte novou úpravu či vrácení peněz.

Protože se nám množí případy okradených zákazníků od lidí se "zázračným" OBD kabelem, kdy "pošlou po kabelu nový software do jakéhokoliv auta jako jediní na světě", doporučujeme provést zběžné změření - např. pružného zrychlení na předposlední rychlost (na 4. nebo 5. stupeň) ze 60 na 140 km/h před/po úpravě. Zde musí být naprosto jednoznačný rozdíl vyjádřený změnou o několik vteřin. Jedná se především o vozidla vyrobená před rokem 2000 a na druhé straně o nejnovější vozidla, kde se tyto systémy teprve vyvíjejí (poslední motory BMW D, nový Passat 2.0 TDI PPD

Může chiptuning poškodit motor, nebo snížit jeho životnost?

Ano, může. Neprofesionálně a neodborně provedený zásah může poškodit řídící jednotku a co hůře, následně celý motor. Proto ve vlastním zájmu kontaktujte úpravce s dlouholetými zkušenostmi a vyvarujte se pochybných pokusů zdánlivě laciných úpravců. Např. při poškození originálních inspekčních dat a poruchové diagnostiky dochází ke škodám, které mohou dosáhnout řádově i mnoha desetitisícových částek.

Snížit životnost motoru při běžném užívání je možné v případě, že je úprava "ostřejší", než doporučené optimální parametry. Takovéto úpravy se však provádí pouze na vlastní žádost zákazníka a po dohodě s technikem, který jej na tuto skutečnost upozorní. Dle rozsahu úpravy a zacházení s motorem se životnost snižuje o 20. tis km a více. Pozor! Pokud hodláte se svým upraveným vozem jezdit rallye nebo jiné silniční soutěľe, vždy na tuto zkutečnost upozorněte technika. Doporučí Vám vhodný režim péče o takovýto vůz.

Když má chiptuning samé výhody, tak proč mi výrobce nedodá motor již takto "vyladěný"?

Odpověď byste vyčetli již v úvodu našeho seznámení s chiptuningem. Totiž - protože, ani dost dobře nemůže. Jak jsme již uvedli, konstruktéři musí při vývoji motoru a řídicí jednotky pracovat s mnohem většími tolerancemi vstupních dat a hledat cestu - kompromis - mezi celou řadou požadavků. Automobil musí mít co nejmenší spotřebu paliva a přitom splňovat podmínky místních emisních nomem. Přihlédnout je nutné také k rozdílné kvalitě pohonných hmot, složení výfukových plynů při nižší kvalitě paliva, liknavé péči majitele o vůz, respektive jeho motor a celé řadě dalších faktorů.

Další, velmi významnou skutečností jsou i finanční náklady na provoz vozidla. Musíme si totiž uvědomit, že v celé řadě zemí se vypočítává daňové zatížení nikoli podle obsahů válců jako u nás, ale právě podle výkonu motoru. Těmito omezeními vzniká konzervativní a výkonově slabý program řízení motoru. Pokud jste ale ochotni dodržovat servisní intervaly a přistoupit v oblasti největšího zatížení na kompromis ve spotřebě, máte k dispozici obrovský potenciál výkonu.

Která vozidla se u nás upravují nejvíce?

Na prvním místě a jako na běžícím páse se upravují Octavie, nejčastěji s motory TDi. Na druhém místo bych dal VW, především Passat a Golf/Jetta TDi a 2,.0TFSI. Třetí místo patří určitě Audi, zejména A4 a A6. Velký zájem jsem v tomto roce zaznamenal o úpravy vozů SUV, zatím jim tedy patří čtvrté místo, ale rychle se tlačí na třetí pozici. Eviduji zvýšený zájem o úpravy Fabií se všemi typy dieselových motorů. Stoupá i počet upravených vozů Mercedes, BMW, Volvo a také korejských a japonských vozů s dieselovými motory.